Cinsel yolla bulaşan hastalıklar dünya genelinde en sık görülen enfeksiyon hastalıklarından bir tanesidir. Cinsel yolla bulaşılan hastalıklarda en çok işte spermden salgılanan sıvılar, artı vajinal akıntı ve kan yoluyla bulaşma olur. Cinsel yolda bulaşan hastalıklardan şüphelendiğiniz zaman ilk yapmanız gereken bir hekime başvurmaktır. Neden? Hemen semptom vermeyebilir. Bazıları dört gün, beş gün gibi kısa sürede kuluçka dönemi dediğimiz dönem içerisinde veya sonrasında semptom verirken bazıları da yıl içerisinde hiç semptom vermeden gizli bir şekilde kalabilir. Bunlar en basitinden genital bölgede oluşan bir lezyon, bir siğil veya uçuktan AIDS'e kadar geniş bir perspektifi olan bir etkenler yumağı gibi diyebiliriz. Biz burada ilk planda ne yapıyoruz? Hastalar geldi, böyle bir şüphelendi, şüpheli bir ilişkiye girdim. Cinsel aktif bir bayan. İlk önce jinekolojik muayenesini yapıyoruz. Sonrasında tetkiklerini yapıyoruz. Bunlar nedendir? İşte vajinal kültürden tutun kan tahlillerine kadar hepsini yapmak lazım. Sonrasında da eğer hani yüzle görülür bir lezyon vesaire varsa onun farklı tip tedavileri yapılabilir. Onun dışında antibakteriyel veya antiviral tedaviler başlanabilir vesaire. Burada en önemli olan nokta şu ki korumasız ilişki. Eğer korunmasız bir ilişkiye giriyorsanız ciddi bir risk almış oluyorsunuz. Bu nedenle biz cinsel aktif hastalarımız özellikle kondom kullanmalarını öneriyoruz. Tabii bu yüzde yüz koruma sağlar mı? Yüzde yüz koruma sağlamayabilir. Yüzde doksan sekiz oranında ciddi bir koruma sağlar ama sonuçta cinsel ilişki sırasında sadece o salgılar vesaire değil cildin birbirine temasıyla da geçen birtakım cinsel hastalıklar var. Bunlardan korumaya bilir. Cinsel yolla hastalıkların ilk planda tanı ve tedavisinde kullandığımız metotlar biraz önce de bahsettiğim gibi kültür, kan tahlili vesaire fakat bunların düzenli olarak yapılması gerekiyor. Hani mesela cinsel aktifsiniz. Korunma yöntemi kullanıyorsunuz. Ama yine de düzenli olarak bir kadının senede bir kez bu tetkikleri yaptırması, bunun yanında işte normal jinekolojik muayenesinin yaptırılmasında yarar vardır.