Kronik-Vajinit

Normal Vajinal Akıntı

İstanbul Vajinanın ıslak olması kadın sağlığı açısından önemlidir. Yürüme ve egzersiz sırasında dudakların tahriş olması engellenir ayrıca cinsel ilişki sırasında kayganlık sağlanır. Bunların dışında normal vajinal akıntı ile vajinadaki mikroplar dışarı atılabilir yani vajina bir anlamda kendini temizler. Bu noktada en önemli sorun normal vajinal akıntının tanımlanmasında olmaktadır. Klasik bilgiler, renksiz, saydam, yumurta akı kıvamında kokusuz ve miktarı fazla olmayan ayrıca kaşıntı yanma ve ağrı eşlik etmeyen akıntı olarak tanımlanabilir.Normal vajinal akıntının miktarı yaşa ve adet siklusunun günlerine göre değişiklik göstermekle birlikte ortalama günlük 2-4 ml arasında değişiklik göstermektedir. Bu miktarın ölçülmesi pratikte pek mümkün değildir.

Anormal Vajinal Akıntı

İstnbul Anormal vajinal akıntı renkli (sarı, yeşil, beyaz), kokulu, değişken kıvamda ve fazla miktardadır. Genellikle bir takım semptomlar eşlik eder bunlar kaşıntı, yanma, batma gibi rahatsız edici yakınmalardır. Anormal vajinal akıntının en sık sebebi vajinitlerdir. Vajinanın iltihabi süreci olan vajinitin toplumda görülme sıklığı, %40 düzeyine kadar çıkabilmektedir. Bu olguların %10 kadarı kronikleşebilmektedir. Anormal vajinal akıntı bazen kanamalı olabilmektedir bu durum ayrıca önem arz etmektedir. Rahim ağzı nedenli iyi veya kötü huylu patolojik durumlardan kaynaklanabilen kanama akıntı ile birlikte görülebilen bir durum olup ciddi bir şekilde araştırılmalıdır.

Tekrarlayan/geçmeyen Vajinal Akıntı

İstanbul Tekrarlayan vajinal akıntı, bazı kadınlar için gerçekten hayatı zorlaştıran ciddi bir sorun olarak karşımıza çıkmaktadır. Genellikle hastalar bir çok kliniğe gitmekte benzer medikal tedaviler (antibiyotik hap ve/veya vajinal fitiller) almakta fakat bir türlü istedikleri sonuca ulaşamamaktadır. Bu durum belirli bir süre sonra stres faktörü haline gelmekte ve yaşamlarında kısıtlamalara neden olmaktadır. Bazen kliniklerde bunun fizyolojik olduğu ve psikolojik bir takıntı olabileceği şeklinde değerlendirilebilmektedir. Çünkü genelde vajinal kültür sonuçları negatif gelmekte veya hasta muayene olduğu gün rahatsız olduğu vajinal akıntıyı net bir şekilde göstermemektedir. Bu durum bir karmaşa yaratır ve hastanın kendisinde çözümsüz bir sorunla karşı karşıya kaldığı izlenimi oluşur. Bu durum neden kaynaklanır ilk planda onu değerlendirmek gerekir. Birinci sebep vajina bulunan flora yapısının bozulması nedenli olabilir. ikinci sebep vajinada baktiler tarafından oluşan biyofilm tabaka olabilir. Üçüncü neden eş tedavisi alınmadığı için tekrarlayan enfeksiyon bulaşması sayılabilir. Dördüncü neden hastanın verilen tedavileri uygun şekilde yapmaması (tedaviyi yarım bırakma, vajinal fitil kullanmakta zorlanma, ilaçları almayı unutmak, adet döneminde vajinal fitil kullanmayı bırakmak gibi) olabilir. Beşinci neden yanlış veya eksik hijyen. Altıncı neden aşırı hijyen (vajen içinin yıkanması, günlük ped kullanımı gibi) nedeniyle flora yapısının bozulması ve tekrar oluşmasının engellenmesi. Bu şekilde daha bir çok neden sayılabilir. Bunlardan en çok üzerinde durulan konu bakteriler tarafından oluşturulan biyofilm tabakadır. Bu bakterinin kendisi tarafından yapılan jel yapısında (proteinler ve polisakkaritten oluşur) bakteriyi koruyan bir tabakadır ve kronik enfeksiyonların yaklaşı %65 den sorumludur. Bu tabakının en önemli özelliği hastanın kullandığı antibiyotikler bu tabakadan geçemez ve bakterileri öldüremez ve vajinal enfeksiyon ve akıntı sürekli veya aralıklı devam eder. Bu tip enfeksiyonların tedavisi, farklı tedavi protokolleriyle ayrıca klasik ilaç (antibiyotik hap ve vjinal fitiller)  tedavileri dışında kullanılacak olan tekniklerle tedavi edilmelidir.

Normal Vajinal Akıntı Nedenleri

Normalde vajina herhangi bir salı bezi içermemektedir. Peki nasıl nemli oluyor ve akıntı nasıl oluşuyor sorusunun yanıtı şu şekilde, vajinanın en üst kısmında bulunan rahim ağzında bir miktar salı bezi bulunmaktadır ve buradan vajen içine bir miktar salgı gelmektedir. Ayrıca vajinayı oluşturan mukozadan az miktarda olsa dokular arası sıvı vajinanın nemli olmasına katkıda bulunur. Vajina mukozası ağzımızdaki mukozaya çok benzemektedir. Bir diğer salgı bezide vajen çıkışında bulunan ve cinsel ilişki sırasında veya herhangi bir uyarılma ile salgı yapan bartholin adı verilen bezleridir. Asıl amacı cinsel ilişki sırasında kayganlığı sağlamaktır. Bu yapılar hormonların düzeyine göre, cinsel uyarılmaya göre ve fizik aktivitenin yoğunluğuna göre değişken miktarda salgı yaparlar. Bu şekilde normal vajinal akıntı oluşur.ANORMAL VAJİNAL AKINTI NEDENLERİ Vajinal akıntı anormal bir özellik içeriyor ise bakteri, mantar, parazit veya virüs ile enfeksiyon ilk akla gelmektedir. Enfeksiyon nasıl bulaşabilir veya oluşur. Bu tip bakteri, virüs veya diğer etkenler cinsel yolla bulaşabildiği gibi genital bölgenin anatomik yapısı nedeniyle enfeksiyon gelişebilmektedir. Vajina (Dışarıdan bakıldığı zaman görülmez vajina iç genital bir organdır. Dışarıdan baktığımız zaman gördüğümüz genital yapı vulva olarak adlandırılır.) anüs ve idrar çıkışının olduğu üretra ile yakın komşuluk içermektedir. Bu nedenle yanlış veya eksik hijyen nedeniyle o bölgede bulunan mikroorganizmalar kolaylıkla vajina içersine yerleşebilmektedir. Vajina steril bir organ değildir kendine ait bir flora (iyi huylu patojen olamayan bakteri yapısı) yapısı mevcuttur. Herhangi bir sebeple bu flora yapısı bozulursa kötü huylu bakteriler veya mantarlar kolaylıkla yerleşip üremeye başlamaktadır. Florayı bozan nedenler arasında, antibiyotik kullanımı, hormonal ilaç kullanımı, bağışıklık sisteminin zayıflaması, günlük ped kullanımı (vajinanın hava almasını bloke eder), cinsel ilişki veya adet bitiminde vajina içinin yıkanması (vajinal duş), şeker hastalığı, o bölgede farklı amaçla kullanılan kimyasallar sıralanabilir. Bunların dışında genellikle rahim ağzı kaynaklı olan kötü huylu tümörler (rahim ağzı kanseri), rahim ağzında oluşan yaralarda vajinal akınıt nedeni olmaktadır. Bu durumda yapılması gereken bu konu ile ilgili uzman bir hekime başvurmaktır.Ayrıca nadirde olsa latex (kondom, prezervatif) veya sperme karşı allerji gelişebilir ve akıntı nedeni olabilir.

Akut Vajinit

İstanbul Vajinal mukozanın iltihabı olup kadın doğum kliniğine en sık başvuru nedenidir. Bu iltihaba mantarlar, bakteriler veya parazitler neden olmaktadır. En sık belirtisi anormal vajinal akıntıdır. Diğer belirtiler kaşıntı, kötü koku, yanma ve batma şeklindeki rahatsız edici semptomlardır. Genellikle ani başlangıçlıdır ve etkin bir tedavi ile iyileşme gözlenmektedir. Eğer doğru tedavi edilmez ise kronik vajinite dönüşebilmektedir.

Kronik Vajinit

Kronik veya tekrarlayan vajinit tanısı, yılda 4 veya daha sık vajinal enfeksiyon geçiren hastalar için kullanılmaktadır. Etkenler genellikle akut vajinite neden olan mikroorganizmalarla aynıdır. Burada sorun vajina mukozasındaki ve florasındaki olumsuz değişimdir. Hastalar için sıkıntılı ve hayatı zorlaştıran bir hastalıktır. Tekrarlayan enfeksiyonların tedavisi klasik antibiyoterapilerle zor olmakta olup, klasik tedavilerin dışında ozon, aromaterapi veya lazer uygulamaları kullanmak gerekebilmektedir. Burada hasta seçimi doğru yapılmalı ve tedavi ona göre planlanmalıdır.

Vajinit Tanı

Klasik tanı yöntemleri, jinekolojik muayene esnasında vajinal akıntının vasfına göre değerlendirilip tanı konulabilir. Bunun dışında bir takım laboratuar testleri doktor gerek görürse isteyebilir. Bunlar sırayla, akıntıdan alınan sürüntünün mikroskop altında incelenmesi, akıntıdan alınan örneğin kültürde üretilerek bakılması veya indirek tanı yöntemi olan PCR kullanılabilir. Burda karıştırılan konulardan biri smear testidir. Smear testi rahim ağzı kanser öncü lezyonlarını tarama amacıyla yapılır. Vajinal enfeksiyonda teşhis amacıyla yapılmaz. Bazen yapılan kültürler negatif gelebilmektedir. Bazı bakteriler üremesi için özellikli besiyeri gereksinimi duyarlar. Eğer kültür nonspesifik besiyerine ekim yapılırsa kültür sonucu negatif çıkabilmektedir. Bu nedenle tanı için PCR testi bir adım ön plana çıkmaktadır. Kültür sonucunun negatif olmasına rağmen hastanın anormal vajinal akıntısının devam ediyor olması hem hasta hem hekim için sıkıntılı bir durumdur. Bu durumda hasta kronik vajinit (bir yılda 4 ve üzeri vajinit atağı geçirmiş olmak) tanısı alabilirler. Bazende fizyolojik veya psikolojik olduğu söylenebilir. Aslında bu tip hasta grubu daha detaylı incelenmeli ve uzun süreli olarak takip edilmelidir.

Vajinit Tedavi

Anormal vajinal akıntı mutlaka tedavi edilmelidir. Akıntı sebebi enfeksiyon nedenliyse ve tedavi edilmezse rahim, yurmurtalık ve tüplere yayılabilir ve bu durum ileride kısırlığa yol açabilir. Akıntı rahim ağzındaki kötü huylu bir lezyondan kaynaklı ise ileride rahim ağzı kanserine neden olabilir. Bunların dışında kişinin konfor, hijyen ve özgüven yönünden de tedavi gerektiren bir sağlık sorunudur. Enfeksiyon varlığında, mueyane ve test sonuçlarına göre  hastaya ilk planda medikal tedaviler (ağızdan ve/veya vajinal antibiyotik fitiller) uygulanır. Akut bir vajinit (vajina iltihabı) ise düzelme kısa sürede gerçekleşir. Bazen hastalarda düzelme gözlenmez veya enfeksiyon tekrarlayabilir. bu durumda hasta kronik vajinit (geçmeyen/tekrarlayan vajen iltihabı) olarak değerlendirilir. Medikal tedavi dışında farklı tedavi protokolleri başarı ile uygulanır. Enfeksiyon dışı nedenlerde ise hastalığın kaynağına göre tedavi protokolleri oluşturulur.